Lieve Willemijn
Studenten toevoegen op LinkedIn?
Lieve Willemijn,
steeds vaker ontvang ik via LinkedIn vriendschapsverzoeken van studenten. Sommige van hen ken ik al jaren, anderen heb ik soms pas een week in de cursus. Dat ik geen vriendschapsverzoeken via Facebook en Twitter accepteer heb ik al lang geleden besloten en kan ik voor mezelf ook goed redeneren, maar LinkedIn vind ik lastig: ik moedig het opbouwen van een netwerk aan maar ik ken de studenten en hun vaardigheden niet goed genoeg om hen aan te bevelen bij anderen. What to do?
Groet,
W.
Beste W.,
Laat ik beginnen met het goede nieuws: op LinkedIn heb je geen vrienden. Op LinkedIn heb je ‘contacten’. In tegenstelling tot Facebook, waar elk contact (de moeder van je oude schoolvriend die graag wil weten hoe het bij jou reilt en zeilt, de ex-collega die jou eigenlijk onuitstaanbaar vindt maar toch wil laten zien hoe gelukkig hij is, op Hawaï, in zijn zwembroek) tot vriend of vriendin verwordt, is LinkedIn puur een kwestie van loopbaanopportunisme. Het vergroten van je sociaal kapitaal.
Dat klinkt onpersoonlijk en dat is het gelukkig ook. Geen vakantieplaatjes, katten-memes, live chat, of porrende stalkers. Neem het vooral niet te serieus. Iemand op LinkedIn toevoegen aan je contactenlijst wil niet zeggen dat je hem of haar een aanbeveling geeft. Het betekent alleen: jullie kennen elkaar. Maar als zo’n professionele ‘toenadering’ voor jou niet lekker voelt, zwicht dan vooral niet. Negeren is altijd een optie.
Groet van Willemijn
Reacties
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.
In aanvulling op de wijze Willemijn: wat ik als groot voordeel zie van het accepteren van de LinkedIn-verzoeken van studenten, is dat op een gegeven moment studenten alumni worden en bij interessante werkgevers terecht komen. En zij zijn eigenlijk altijd wel bereid (en vinden het leuk!) om hun oud-docent te helpen. Ik heb op die manier al veel studenten blij kunnen maken met interessante gastcolleges, projectopdrachten en stageplaatsen…
In aanvulling op Willemijn en Jasper: ik bedank studenten uiteraard voor de uitnodiging te linken, maar laat hun weten het verzoek pas te kunnen honoreren als zij afstuderen. Ik vraag hun het verzoek tegen die tijd te herhalen. Mijn ervaring is dat de studenten begrip hebben voor dit standpunt en in de meeste gevallen inderdaad rond het tijdstip van afstuderen (als zij hun laatste cijfer hebben behaald) het verzoek herhalen.
Ik sluit me aan bij Jasper en Bob. Maar ik heb ook nog een extra criterium die ik hanteer bij het accepteren van een LinkedIn-verzoek: doet de student een ‘gepersonaliseerd’ verzoek of gebruikt hij/zij de standaarduitnodiging van LinkedIn? In het laatste geval accepteer ik het verzoek niet, in het eerste geval wel. Waarom? Omdat de student in het eerste geval de moeite heeft genomen om even na te denken wat te schrijven en hoe te schrijven; in het laatste geval is het de (m.i. te) gemakzuchtige weg van de default.
Opvallend detail: LinkedIn doet een aantal voorzetjes hoe je iemand kent, maar de relatie student-docent is daar niet een van.