Lieve Willemijn
‘Moeten wij dit kennen voor het tentamen?’
Lieve Willemijn,
Tijdens mijn colleges vragen studenten nog wel eens: ‘Moeten wij dit kennen voor het tentamen?’. Mijn antwoord is dan ”Natuurlijk, want alles wat ik zeg is belangrijk”. Maar dit is natuurlijk geen sterk antwoord en het blijft me toch achtervolgen. Wat zou jij als antwoord geven?
Groet,
een beginnend docent
Beste beginnend docent,
Welkom bij de docentencommunity van Nederland: je hoort er eigenlijk pas écht bij als je deze vraag een goed aantal keren gehoord hebt. Ik mag het graag het ‘moeten we dit kennen’-syndroom noemen.
Veel docenten denken mijmerend terug aan collegezalen vol intrinsiek gemotiveerde studenten die buiten de college-uren om zelf leesclubjes initieerden en literatuurlijsten uitplozen op zoek naar extra leesmateriaal. Die aan het eind van elke werkgroep lamme armen hadden van hun hand omhoog houden om maar zo veel mogelijk vragen en antwoorden te kunnen delen, en die niet vroegen ‘moeten we dit kennen’ maar ‘mag mijn essay 1000 woorden meer tellen?’.
Welnu, die tijden zijn niet meer. Vergis je niet: collegezalen zijn gelukkig nog steeds voor een groot deel gevuld met intrinsiek gemotiveerde, oprecht geïnteresseerde studenten. Misschien worden er geen leesclubjes meer geïnitieerd, maar het moderne equivalent daarvan is de Facebookgroep waar studenten elkaar vragen over de stof voorleggen en nuttige linkjes met elkaar delen. De student anno 2015 moet echter wat praktischer zijn ingesteld: maatregelen als het leenstelsel en het verdwijnen van de basisbeurs dwingen hem om efficiënt met zijn tijd om te gaan, er moet immers ook nog bijgebaand worden en de tijdsdruk is hoog.
Dit alles maakt het een legitieme vraag van studenten, dus je zult er een antwoord op moeten geven en zeker niet geïrriteerd, beledigd of afwijzend moeten reageren. Aan jou als docent de schone taak om een samenhangende, boeiende bijeenkomst of hoorcollege samen te stellen, waarin het niet meer dan logisch is dat alles binnen de tentamenstof valt. Of benadruk het af en toe eens: geen uitspraak doet de laptopjes sneller ratelen dan het alarmerende ‘Dit is echt typische tentamenstof.’ Ook mag je studenten er best op wijzen dat het leren zien van de hoofdlijnen in de stof een vaardigheid is die zij zich nog eigen moeten maken en dat het moment waarop zij vragen ‘Moeten we dit kennen?’ hiervoor een prachtig leermoment is.
Veel succes,
Willemijn
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.