Lieve Willemijn
Kwetsbaar of vervelend?
Lieve Willemijn,
Hoe maak ik onderscheid tussen de wegglijdende, kwetsbare studenten en de expres onbereikbare studenten? De gemotiveerde studenten zie en hoor ik virtueel vaak. Anderen lijk ik steeds verder uit het oog te verliezen. Geen camera gaat meer aan en mailtjes worden beantwoord met een vertraging van een aantal weken. Maar ik heb geen idee om wie ik me zorgen moet maken of wie gewoon vervelend is.
Hoe pak ik dit aan?
Groetjes van R.
Beste R,
En nu ook nog een avondklok! Wat doet dat allemaal voor het studentenwelzijn EN docentenwelzijn?
Hoe houden we de studenten erbij, achter hun cirkeltje met initialen? Met wie gaat het goed en met wie niet? Als tutor doe je natuurlijk meer moeite om je studenten te bereiken, als docent hoeft dat niet. Toch hebben we als docent wel de plicht om te signaleren. Bij mij rijst dan de vraag: tot waar reikt onze verantwoordelijkheid eigenlijk? Wat mij betreft behoort het signaleren, ofwel doorgeven aan de studieadviseur dat je je zorgen maakt over een bepaalde student die uit beeld dreigt te raken of is geraakt, wel tot de verantwoordelijkheid van de docent.
Maar, beste R, hoe maak je onderscheid tussen kwetsbaar of vervelend? Vraag het aan de medestudenten of ze weten hoe het gaat met de onbereikbare student, die zien en horen vaak veel meer van elkaar dan de docent. Als de medestudenten geen idee hebben, dan zou ik me zeker zorgen maken, dan is er blijkbaar weinig binding met de groep en opleiding. Tja, en bestaat de ”vervelende student” eigenlijk wel? Elke reden is een goede reden, alleen wat jij er mee kan of moet doen en de gevolgen voor de student kunnen anders zijn.
Liefs,
Willemijn
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.