Lieve Willemijn
Hoe betrap ik studenten op spieken?
Lieve Willemijn,
Volgende week maken mijn studenten tentamens, online dit keer. Er zijn veel veiligheidsmechanismes ingebouwd. Maar waar ik toch wel mee zit, hoe weet ik dat studenten niet in app-groepjes antwoorden uitwisselen?
Een achterdochtige docent
Lieve bezorgde docent,
Met die vraag zitten wij allemaal. Dat studenten met elkaar gaan overleggen als ze de kans krijgen beschouw ik als vanzelfsprekend. Voor sommigen is controle het antwoord. Daarvoor gebruiken we de Engelse term ‘proctoring’. Je dwingt de student zijn of haar scherm met je te delen en om zijn (haar) kamer te laten zien. Maar voor je het weet bevindt je je in een wapenwedloop, wat niet prettig is. Bovendien blijkt uit onderzoek dat er een sfeer van wantrouwen ontstaat: de student is de vijand. Je kunt ook een opdracht bedenken die je in bijv. 2 uur moet uitwerken en welke zo is opgesteld dat je die twee uur ook echt nodig hebt. Als er dan sprake is van overleg neem je dat op de koop toe.
Bottom line is de vraag of een toets voor jou een een middel is waarmee de student kan laten zien wat hij (zij) weet of kan, of een manier om hem (haar) eronder te houden.
Lieve groet, Willemijn
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.