Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Lieve Willemijn

Ophoepelen met die student!

Lieve Willemijn,
Ik geef een werkgroep aan een groep van 15 studenten. Er zit echter één oervervelende student in. Hij komt te laat, zit verveeld onderuit en doet eigenlijk altijd andere dingen tijdens het (verplichte) werkcollege. Kan ik zo’n student gewoon verwijderen uit de les, of zijn er andere tips om deze student er toch bij te betrekken?

Groeten van een docent sociale wetenschappen

 

Lieve verontruste docent,

Mag jij alweer werkgroepen verzorgen on campus? Wat een luxe! Dan is het er dus maar eentje die wegduikt… Ik ben het zelf een beetje zat om tegen cirkeltjes zonder foto’s aan te praten.

Maar waar gaat het om? Is het een ‘oervervelende student’ (foei student!) of een ‘oerverveelde student’ (foei docent!)?
Er zijn natuurlijk studenten die stelselmatig onderpresteren uit verveling, maar het is goed om te weten als dit speelt. Wie weet kun je iets veranderen aan je colleges, zodat het voor iedereen interessanter wordt.

Als hij gewoon ongeïnteresseerd is en er alleen maar is ‘omdat het moet’, is dat heel storend en zou ik op hem afstappen. ‘Wat is er met jou aan de hand? Ik heb de indruk dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in wat er hier gebeurt. Is er iets dat je dwars zit?’ Als dat geen effect heeft kun je hem vragen in het vervolg weg te blijven. Er rust geen verplichting op het volgen van academisch onderwijs.

Zelf geloof ik in het beste van mensen; meestal zit er toch iets anders achter. Ik had eens zo’n student die altijd achterin het lokaal, onderuitgezakt verscholen achter zijn petje niet mee zat te doen. Ik had hem werkelijk nog nooit één woord horen zeggen. Toen ik hem daar op aansprak, bleek hij ontzettend te stotteren en daarom zijn mond niet open te durven doen. Hij hoopte onder de radar te blijven door zich achterin te verstoppen. Je kunt niet alles aan de buitenkant aflezen.

Alleen al het uitspreken naar de student hoe het op jou als docent overkomt, maakt vaak al een wereld van verschil. Dus geen oordeel, maar puur de constatering van het gedrag en hoe het overkomt op jou als docent. Vaak komt het verhaal dan vanzelf en kom je er samen wel uit wat er anders kan. Wat er ook achter zit, je mag als docent nog steeds verwachten dat de student actief meedoet of dat in ieder geval binnen zijn mogelijkheden probeert.

Tot slot… ik verlang weer naar die werkgroepjes…!

Lieve groet, Willemijn

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.

Gerelateerd