Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Lieve Willemijn

Heb ik als docent überhaupt wel invloed?

Lieve Willemijn,

Van een collega-docent hoorde ik dat het allang bewezen zou zijn dat je als docent eigenlijk geen significante invloed hebt op de mate waarin vakinhoudelijke kennis in de hoofden van de studenten komt. Volgens hem kun je eigenlijk alleen maar enthousiasmeren. Klopt zijn uitspraak? Wat is jouw mening hierover?

Groetjes van een verwarde docent

 

Lieve verwarde docent,

Wat een mooie, diepe vraag! Maar hij is niet makkelijk te beantwoorden.

Ik moest meteen denken aan wat James Kennedy een tijd terug zei op de Onderwijsparade: De obsessie die wetenschappers met het meten van waarden hebben is in het onderwijs funest (ik zeg dit even in mijn eigen woorden). De leeropbrengst in academisch onderwijs is niet iets dat bij voorbaat al vast kan staan, Teaching is not a science, it’s an art.

John Hattie geeft de verschillende invloeden op het leren weer in zijn Visible learning (2009) theory, dit is erg mooi te zien in deze visualisatie (zie ook onderstaand). Persoonlijk zou ik me er dus niet zo druk om maken. De docent heeft volgens die visualisatie op veel verschillende manieren effect op het leren, bijvoorbeeld door hoe je uitlegt of welke onderwijsactiviteiten je gebruikt.

Daarnaast kan iedereen wel een inspirerende docent benoemen die impact heeft gehad; misschien kun jij die persoon worden voor je studenten!

Groeten,
Willemijn

Reacties

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.

Gerelateerd