Nieuws
‘Denk groot en radicaal, wat kan je wél volhouden tot de zomer? Doe alleen dat – en laat de rest vallen’
Wat wordt er hard gewerkt op de universiteit. Nu duidelijk is dat blok 4 ook onderwijs op afstand gaat zijn, klinken er steeds meer geluiden van mensen die in blok 3 ontzettend hard werkten om hun onderwijs door te laten gaan, maar die zich nu realiseren dat ze dit tempo niet tot en met juli gaan volhouden.
Docenten met jonge kinderen, mantelzorgtaken of gezondheidszorgen – vaak kunnen ze simpelweg de helft van de tijd werken die ze voorheen werkten. Het werk omzetten naar onderwijs op afstand is méér werk en ook het begeleiden van studenten in deze lastige tijd is een zware dobber.
TAUU sprak meerdere docenten over het onderwijs en de stelling van deze docent willen we graag met jullie delen. Laat ons horen hoe jij hier in staat.
‘Laten we onszelf permitteren om het roer helemaal om te gooien en alles anders aan te pakken in blok 4. Liever beginnen we nu vanaf nul en kijken we wat haalbaar gaat zijn, dan dat we tot juli alle ballen hooghouden en na de zomer massaal opgebrand zijn.’
‘In plaats van alleen maar te applaudisseren hoe goed iedereen alle ballen in de lucht houdt, moeten we ons misschien realiseren dat het ook een optie is om veel minder te doen. Want we hebben toch veel liever docenten die het tot het einde van het jaar volhouden, dan dat we tot de zomer álles doen en daarna allemaal uitvallen, omdat we opgebrand zijn. Ga het onderwijs dat je gepland had niet proberen om te zetten naar onderwijs op afstand. Maar doe alsof de harde schijf gewist is en begin helemaal opnieuw. Er moet geen schroom zijn om echt even helemaal vanaf niks te beginnen en uit te gaan van wat haalbaar is.
Wat heb je daarvoor nodig? De permissie van iemand die hoog in de organisatie zit, die zegt ‘Jongens, denk even groot en radicaal: hoe kunnen we dit wél volhouden tot en met juli, zonder dat je helemáál onderuit gaat’.
Het zit nog niet in je systeem, maar het is ook een optie om te zeggen ‘ik antwoord niet meer op emails, zet mijn out of office aan en vraag mensen om me te bellen als het heel dringend is’, ‘ik schrap twee werkgroepen, ‘ik laat een tentamen vallen’, ‘ik geef de studenten een boek op en geef aan het eind van het blok een tentamen over het boek’ (In 1800 was dat heel normaal, toen had nog nooit iemand van werkgroepen gehoord).’
*De docent die deze stelling beschrijft, is geanonimiseerd. TAUU wilde de stelling graag delen, we zijn benieuwd naar jullie ervaring met en voorbeelden van wel / niet haalbare situaties.
Lees ook:
Niet alleen maar successen tijdens Corona
Structuur en zorg voor mijn studenten
17 april 2020
Reacties
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.
Naast de vier werkgroepen die het universiteitsbestuur heeft opgericht om de versoepeling van de coronamaatregelen voor te bereiden en in goede banen te leiden, is er nu een vijfde werkgroep opgericht. Deze gaat specifiek kijken naar werkdruk.
Lees ook het stuk ‘Het mag best wat minder zijn, welzijn is belangrijker‘, waarin Paul Boselie en Eva Knies tips geven om de werkdruk binnen de perken te houden.