Blog Flipping the classroom De laatste tijd ontvang ik met regelmaat vragen van docenten over ‘The Flipped Classroom’, ‘Flipping the Classroom’ of ...
Blog Hoe maak ik mijn onderwijs beter? Over de Scholarship of Teaching and Learning Het is dinsdag, laat in de middag. Samen met zo’n tien andere UU-collega’s maak ik kennis met de ‘scholarship of teaching and learning’: ...
Blog De kracht of dwang van sociale perceptie Een pakkende intro had ik nodig voor het openingshoorcollege over het ademhalingsapparaat in het tweede jaar diergeneeskunde. Het moest de ... 3
Blog Goed gegokt? Fout gegokt! Meerkeuzevragen: geluk of kennis beproeven? Auteurs: Maarten Kleinhans (Hoogleraar) en João Trabucho Alexandre (UD), opleiding Aardwetenschappen We beginnen met een retorische ... 3
Blog Participation in classroom discussions: talking about differences by Olga Panteleeva (Lecturer in Musicology) and Berteke Waaldijk (Professor in Language and Culture Studies) The need for this article ...
Blog U-Talent module “microtubuli” in de praktijk ‘Wauw, je kan het echt zien!’ Een veelgehoorde uitspraak tijdens de tweede dag van de U-Talent module microtubuli. Talentvolle en gemotiveerde ...
Blog Conclusion: turning the conversation from grading to learning How can the pedagogical practices at Reed and Evergreen State help to strengthen the relatively young liberal arts tradition in the Netherlands? ...
Blog Reflectie op de kloof tussen wetenschap en praktijk Leren is van alle tijden, maar doceren – actief kennis overdragen – is relatief nieuw. Het oude leren bestond uit nadoen, de kunst ... 1
Blog Unshackling educational thinking: Evergreen’s four no’s In this third blog I discuss The Evergreen State College’s radically different approach to the way it has organized its liberal arts ...
Blog Hiding the grades So why does Reed College in principle not report grades but just record them? In order to find this out I invited two of my political science ...
Blog De-pressing grades What would the academic world look like if we could stay away from giving grades, or at least from reporting them to our students? For most of ... 3
Blog Academische vorming in vier vragen Vorig jaar was ik bij een etentje met docenten en studenten van de opleiding geneeskunde. Het thema van de avond was academische vorming. De ...
Nieuws UC Liberal Arts Program 2015-2016 Later this month, former UCU dean Rob van der Vaart will kick off the UC Liberal Arts Program for the academic year 2015-2016 with his ...
Docent in the Picture DOCENT IN THE PICTURE – FRANS DE WAAL Frans de Waal, vooraanstaand primatoloog, wordt wereldwijd geroemd om zijn onderzoek naar o.a. empathie in het dierenrijk. Maar naast zijn ...
Blog Meelopen met Socrates Kasteel Mariagaarde in Hoepertingen (België) was vorige week voor mij de achtergrond van een opleiding tot Socratisch gespreksleider. Ik was al ... 1
Blog Meer aandacht zonder laptops Door Mirko Tobias Schaefer Het verzoek aan studenten om tijdens colleges geen laptops te gebruiken, genereerde afgelopen blok veel ...
Blog Breng lijn aan in je opleiding Bij veel curricula van opleidingen in het Hoger Onderwijs is er een verschil tussen papier en praktijk. Opleidingsprogramma’s kunnen op ...
Nieuws Persoonlijke feedback in beeld?! Hoe zit dat nou met feedback? Bekijk hieronder als teaser twee filmpjes over de feedback die Ignace Hooge, UU-docent van het jaar 2015, ontving ...
Blog Motiveren tot voorbereiden: noodzakelijk kwaad of een uitgelezen kans? Regelmatig hoor ik collega’s ‘klagen’ dat studenten zo slecht voorbereid zijn voor hun onderwijs. En eerlijk is eerlijk: zelf word ik hier ook ...
Blog Proudly announcing the new course “Academic Professional”! To the Prospective Clinical and Health Psychology Master’s Students (the Dutch ánd the non-Dutch) In September of the next college year, the ...