Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Community

Inzage in toetsen tijdens Corona

Deze periode neem ik een toets af bij een grote groep studenten. Het regelen van de inzage achteraf gaat volgens mij een hele klus worden. Wie heeft er tips om dit op een goede (en snelle) manier te regelen?


10 november 2020

Reacties

  1. Vries, U.R.M.T. de (Bald)
    Vries, U.R.M.T. de (Bald)

    Ik neem aan dat de toets digitaal s afgenomen via Remindo. Wat een optie is is dat je voorafgaande aan de inzage het tentamen bespreekt in een kennsclip, of een paar korte kennisclips per vraag waarin je uitlegt wat het goede antwoord is (en waarom), met bijvoorbeeld en aantal goede en minder goede antwoorden van studenten zelf. Vervolgens kunnen studenten hun tentamen inzien en de antwoorden vergelijken. Mochten ze dan nog inhoudelijke vragen hebben, kunnen ze die gemotiveerd en beargumenteerd naar hun docent mailen (binnen een bepaalde periode). De ervaring leert dat een kleine minderheid daar gebruik van maakt.

  2. Marlies van Beek Onderwijsadvies & Training
    Marlies van Beek Onderwijsadvies & Training

    Je zou een online inzage kunnen plannen. Bijvoorbeeld een sessie waarin je de meest gemaakte fouten bespreekt en/of de vragen beantwoordt die studenten vooraf hebben kunnen sturen (of in BB hebben geplaatst). Ik heb een stukje geschreven met verschillende manieren waarop je dit kunt voorbereiden en vormgeven, inclusief tips. Zie hieronder de link. Belangrijk om daarbij het doel van een inzage voor ogen te houden; het is voor de student een mogelijkheid tot feedback op zijn/haar prestatie.
    https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/publicaties/dossier-onderwijs-op-afstand/toetsen-op-afstand/online-exam-reviews

  3. Laurens van Meeteren
    Laurens van Meeteren

    Ik heb gewoon een inzage geboekt via roostering. Grote collegezaal met 25 chromebooks voor 3 uur. Vervolgens een google-doc waar studenten zichzelf konden inschrijven in timeslots van 25 minuten (en 5 minuten tussen de slots zodat de surveillanten de chromebooks konden ontsmetten). Op die manier heb ik zo’n 100 studenten hun toets laten inzien (van de 600 studenten die de toets gemaakt hadden).
    beter dan iets online, dan ben je toch al je vragen kwijt (door screen-captures) en ik gebruik ze graag nog een keer.

  4. Brandsma, F.P.C. (Frank)
    Brandsma, F.P.C. (Frank)

    Ik heb goede ervaringen met een Teams meeting voor de inzage. Vooraf kunnen de studenten de modelantwoorden zien. Bij de toets in BB is het mogelijk in een klein venster ook beknopte feedback te geven (bijv. aantal behaalde punten per vraag). Wie daarna nog vragen heeft, kan aansluiten in de Teams meeting. Het leverde interessante gesprekjes op over de aard van de toets en de beste aanpak.

  5. Christian Kehl
    Christian Kehl

    Ik vind de inzage ook al wel vervelend. Het probleem voor mij is per-se: ik heb behoorlijk wat tijd ingezet om zo’n 500+ vragen en vragenvariaties te vormen in Remindo. Dat was een heleboel tijd die ik niet maar elk jaar weer wil besteden – misschien een verversing van de vragen elk 3 jaren, dat mag. Daarom ben ik heel nauwkeurig dat de studenten de vragen niet mogen opschrijven, kopie van maken of screen-capturen – en dus is het publieke evalueren van de vragen zonder control niet ideal.

    Nauw, MS Teams inzage lukt wel, maar met zo’n 300 studenten – rond 30 ervan willen een inzage hebben – schaalt het helemaal niet. De voorbereiding van een gesprek (i.e. het onkenntlijk maken van het antwoordmodel) duurt per inzage zo’n 20 tot 30 minuten – plus dan 10 tot 20 minuten voor de inzage zelfs met de student. 50 min per student, 300 studenten, 1 toets per week – daar zou ik de hele week 24 uur bezig zijn met toets-inzage. En even met 30 studenten ben ik dan half van de week alleen maar kwijt met inzage.

    Per direct-gesprek aan de UU zijn de nummers beetje beter: 15 minuten per student total, omdat ze daar het antwoordmodel mogen zien maar het antwoordmodel zelfs niet direct mogen noteren. Steeds nog wel lastig, maar dat zijn dan 4 uren voor 16 studenten, en ik had maximal zo’n 20 studenten een week die een inzage wilde hebben.

    Voor m’n volgende cursus kijk ik met hoger detail op de mogelijlheden van Remindo om de toets te structureren. Het zal mogelijk zijn sommige vragen in groepen te versamelen, en dan met de eigenlijke cijfer aan het eind van de toets ook een lijst met punten-percentages per groep te geven. Dat zou de omvang van studenten met inzage-vragen verlagen, omdat veel studenten alleen maar willen weten welke onderwerpen ze nog beter hoeven te bestuderen.

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.