Community
Hoorcollege omzetten naar online
Ik geef een vak met 250 studenten. Nu hoor ik dat er wordt geadviseerd om hoorcolleges op te knippen in kleinere stukken, als je ze online aanbiedt. Ik vind het lastig hoe ik een hoorcollege omzet naar goed naar korte colleges en toch de belangrijke punten over te brengen. Hoe doen anderen dat?
1 april 2020
Kennistags: Lesgeven op afstand
Reacties
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.
Allereerst dit: natuurlijk wil je liever geen lange hoorcolleges 1-op-1 omzetten naar online. Maar de tijdsdruk is groot en het CvB gaf al aan het ook heel belangrijk te vinden dat we realistisch zijn in wat haalbaar is. Lees de blog van Anneke van Houwelingen over haar worsteling om hoorcolleges om te zetten naar online.
Onderwijsadvies en Training heeft goede tips om je verhaal op te knippen en interactiever te maken. Die zullen ze hieronder ook delen binnenkort.
Verder tipte Willem Janssen in de Q&A dat je ook een hoorcollege om kunt zetten naar een podcast. In april geeft hij daar een workshop over (online vermoed ik:-)) https://www.uu.nl/en/events/workshop-podcasting-in-science.
Dat het niet iedereen even makkelijk afgaat blijkt wel uit onderstaande tweet van Tom Vandevelde. De tip die hij kreeg is: ‘Schrijf je tekst uit, dan gaat het veel sneller’.
Zie je het even niet voor je, dan kan je altijd hulp inroepen bij Onderwijsadvies & Training en bij Educate-it.
Enneh misschien een hart onder de riem voor docenten die tóch heel lang van stof zijn en in dit blok nog niet toekomen aan vlotte kennisclips: studenten weten tegenwoordig heel goed hoe je filmpjes versneld afspeelt ;-).
Omzetten naar korte eenheden vereist wat denkwerk. Misschien heb je dat al wel gedaan in de reguliere colleges: de kernpunten (max 6) op een rijtje zetten, best mogelijk dat ze in de inhoudsopgave staan van de powerpoint die je altijd al gebruikt.
Bij elk kernpunt maak je 2-3 slides:
– eentje met de centrale vraag bij dit kernpunt (die studenten moeten kunnen beantwoorden),
– eentje met de belangrijkste elementen van antwoord en bronnen,
– en tenslotte een slide waarmee je de zelfstudie van studenten over dit thema aanstuurt – wat zijn geschikte volgende activiteiten rond dit thema zodat ze ’t gaan beheersen? Hoofdstuk lezen? Iets schrijven? Opgaven maken? Alleen of samen met andere studenten? Etcetera.