Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Community

Creatieve manieren voor online werkgroep

Wat zijn creatieve manieren om de werkgroep die je normaal ‘live’ gaf nu online te geven?


26 oktober 2020

Reacties

  1. Hanne ten Berge
    Hanne ten Berge (Onderwijsadvies & Training)

    Ervaringen met werkgroep begeleiden in MS Teams

    Gisteren heb ik voor het eerst in MS Teams een werkgroep begeleid. Ik ben als adviseur bij Onderwijsadvies & Training, vanwege mijn expertise op het terrein van talentontwikkeling en differentiëren, gevraagd als docent in een Engelstalige keuzecursus in de lerarenopleiding. Met mijn mededocent ben ik sinds afgelopen vrijdag in contact geweest om dit voor te bereiden en het ging boven verwachting goed. Van de 25 studenten waren er 22 online. We hebben kleine stukjes uitleg bij de leerstof gegeven, vragen beantwoord, studenten in groepjes laten samenwerken en uit de groepjes laten terugkoppelen en dat liep allemaal vlot.
    Na afloop kregen we veel complimenten van studenten over de heldere communicatie vooraf en het verloop tijdens de les. Dat is heel fijn om te horen! En ik realiseer me dat we erg blij mogen zijn met de flexibiliteit en positieve houding van studenten, want hoe goed alles ook liep, het voelt ook behoorlijk ongemakkelijk om tegen een scherm aan te praten en geen reactie te zien en mijn Engels werd daar niet per se beter van.

    Ik deel hier onze aanpak. Ik hoop dat anderen ervan kunnen profiteren:

    Vooraf:
    • Via Blackboard hebben we een announcement verspreid dat we de normale lestijdens zouden aanhouden, hoe we de bijeenkomst zouden aanpakken en welke regels we daarin gingen hanteren.
    • Op Blackboard hebben we een link geplaatst naar de studentenhandleiding en de code voor de link naar ons Teams-kanaal doorgegeven. Studenten kunnen zich dan zelf aanmelden voor de cursus in Teams in plaats van dat je als docent 25 emailadressen moet invoeren.
    • Als extra voorbereiding hebben we studenten gevraagd materiaal dat ze mee moesten nemen naar de les tevoren in Blackboard te zetten in een discussion Board dat we in de sessie van de bijeenkomst hadden aangemaakt.
    • We hebben Blackboard als leidend gehouden en plaatsen al het materiaal alleen daar. Teams gebruiken we alleen voor de online les. Om verwarring te voorkomen.
    • Wij hebben als docenten drie kwartier voor de start van deze eerste online les de sessie gestart. Met onze video en microfoon uit konden we telefonisch met elkaar overleggen en ondertussen wel zien of er studenten inlogden. Telkens als er een nieuwe student bij kwam hebben we die persoonlijk verwelkomt en gevraagd even de microfoon aan te zetten om te testen of die het deed. Ik denk dat alle studenten zich daardoor betrokken voelden en er gerust op waren dat zij iets konden vragen als dat nodig was.

    Organisatie tijdens de sessie:
    • De eerste activiteit, binnen de lesuren, was iets waar studenten een half uur zelfstandig aan konden werken in Blackboard. De opdracht daarvoor hebben we vrijdag al aan de studenten gegeven. We hadden ook vooraf laten weten dat we pas na een half uur plenair zouden gaan. Dat gaf studenten die pas aan het begin van de les konden inloggen de gelegenheid hun deelname online goed te regelen. Wij keken ondertussen mee wat er op Blackboard gebeurde om daar plenair op te kunnen reageren.
    • Vanaf het moment dat we plenair gingen hebben we de regels herhaald:
    1. Regel 1: Houd de video uit omdat dat veel capaciteit kost in MS Teams.
    2. Regel 2: Houd je microfoon op stil, tenzij je een vraag hebt. De docent ziet dat je je microfoon hebt aanstaan en geeft je de beurt.
    • We hebben ook eerst het programma doorgenomen en aangegeven dat we in blokken zouden werken waarna er steeds ruimte zou zijn voor vragen.
    • Wij waren nu (in tegenstelling tot normaal gesproken) met twee docenten dus wij hebben afgesproken dat de ene docent de mondelinge uitleg doet en de vragen van studenten beantwoord die hun microfoon aanzetten. De andere docent volgt wat studenten in de chat van de sessie posten en breekt af en toe in om daar plenair op te reageren.
    • In onze cursus moesten studenten eerder al samenwerken aan een opdracht. We hebben die groepen aangehouden voor samenwerking binnen de cursusbijeenkomst. Studenten hebben in die groepen namelijk al elkaars telefoonnummer. En die groepen zijn niet groter dan vier studenten. In whatsapp kun je met vier telefoons tegelijk praten. Tijdens de sessie hebben we groepjes laten samenwerken door ze elkaar via whatsapp te laten bellen. Ondertussen bleven ze wel ingelogd in Teams.
    • Toen de studenten in groepjes aan het werk waren heb ik met mijn mededocent telefonisch overleg gehad over hoe het ging, met in Teams onze video en microfoon uit.
    • Omdat studenten tijdens het samenwerken wel terug wilden kunnen kijken in de powerpoint weten we voor de volgende keer dat die meteen aan het begin van de bijeenkomst op Blackboard moet staan.
    • We hebben geen pauze gehouden tijdens de sessie van twee uur. Mede omdat het plenaire deel pas na een half uur startte.

    Na afloop:
    • We wilden nog drie kwartier beschikbaar in de Teams sessie zijn om vragen te beantwoorden en onrust uit de wereld te helpen. Uiteindelijk waren er maar vijf minuten nodig.
    • We hebben de opname die een student van de hele sessie heeft gemaakt op Blackboard gezet voor de studenten die er niet bij waren.

    Succes aan iedereen die hier nog mee aan de slag gaat!

    • Ralph Meulenbroeks
      Ralph Meulenbroeks

      Als mededocent kan ik dit mooie verhaal van Hanne alleen maar bevestigen.

      Misschien kan ik nog toevoegen dat wij binnen dit vak al sinds een paar jaar uitgesproken “blended” werkten, met nagenoeg alle feitelijke input in de vorm van films, artikelen en documenten en de bijeenkomsten helemaal gericht op interactie om de stof te verwerken.

      Om dit laatste óók online te gaan doen was een grote uitdaging. We hebben dit vanaf moment 1 gedeeld met de studenten, ook toen we nog druk bezig waren om alles zelf uit te zoeken. Deze “procesberichten” waarin stond wanneer de studenten iets konden verwachten en wat ze in de tussentijd konden doen werden zeer gewaardeerd.

      Op de voortgang tijdens de sessie kan ik weinig aan het verhaal van Hanne toevoegen.

      Groet! Ralph Meulenbroeks

  2. Harm Hoksbergen
    Harm Hoksbergen

    Bedankt voor deze waardevolle tips Hanne!
    Vanuit Educate-it kan ik hieraan toevoegen dat wij ook klaar staan voor docenten die praktische ondersteuning willen bij het inzetten van Teams en of andere tools die wij aanbieden. Ook is het mogelijk om met een van onze collega’s te sparren over hoe onderwijs op afstand het beste kan worden vormgegeven. Dus klop gerust bij ons aan!

  3. Karin Smit
    Karin Smit

    Beste allen, in de Q&A van afgelopen vrijdag noemde ik de jigsaw of expertmethode.

    Voorbereiding (via mail of Blackboard):
    1. Kies 4 artikelen uit waarvan je wilt dat studenten ze lezen.
    2. Deel de studenten van te voren in in groepen van 4.
    3. Elke groep leest thuis één artikel. Instructie: wat is de kern van het artikel, heb je vragen over het artikel? In de bijeenkomst neem je het artikel eerst grondig door met je medestudenten die het artikel ook hebben gelezen. Je bespreekt de vragen die je nog hebt en samen bepaal je wat je anderen -die het artikel niet hebben gelezen- gaat vertellen. Je bent dan expert van ‘jouw’ artikel. Daarna vormen we heterogene teams van 4 waarin elk artikel is vertegenwoordigd. Ieder vertelt over zijn/haar artikel en brengt elkaar zo goed mogelijk op de hoogte.

    Tijdens de bijeenkomst: kom bij elkaar in de Teamsomgeving. Check of iedereen er is.
    1. Studenten werken eerst in homogene groepen van 4 om hun artikel uit te pluizen volgens de instructie. Dat kan bv met WhatsApp. (20 a 30 minuten).
    2. Vervolgens werken studenten in heterogene groepen van 4 waarin elk artikel is vertegenwoordigd en brengen elkaar op de hoogte van de essentie van het door hen gelezen artikel. (30 minuten)
    3. Tot slot kunnen studenten hun vragen posten op de chat.
    NB: de chat blijft de hele sessie open, dus vragen kunnen de hele tijd door worden gesteld.
    4. Een extra opdracht kan zijn: als iedereen zijn/haar artikel heeft toegelicht, zoek dan samen naar verschillen, overeenkomsten, tegenstrijdige onderzoeksresultaten, whatever (afhankelijk van het doel dat je hebt).

    Tot slot: met deze methode hebben studenten één artikel grondig gelezen. Daarnaast zijn ze ingeleid in 3 artikelen in ongeveer een uur. Mooie opbrengst!

  4. Gesa van den Broek
    Gesa van den Broek

    Fijn om over jullie ervaringen te lezen. Vraag voor Educate-It misschien:
    Wat zijn alternatieven voor overleg in kleinere groepen, tijdens een teams sessie met meer deelnemers? Ik lees over bellen met WhatsApp, maar kan dat niet ook in teams zelf?

    • Lana Hoekstra
      Lana Hoekstra

      Hoi Gesa!
      Dit is inderdaad mogelijk. Wat je kan doen in de Teams is verschillende kanalen aanmaken. In elke Teams zit al een algemeen kanaal. Als je op de drie puntjes naast de naam van je Team klikt kan je een kanaal toevoegen (links in het scherm op de hoofdpagina).

      Je kan zo’n kanaal beschikbaar maken voor iedereen, of voor een kleine groep. Wanneer het kanaal afgesloten is moet je de studenten toevoegen via hun email of via een link. De link kan je krijgen door naast het specifieke kanaal op de drie puntjes te klikken en vervolgens op ‘Get link to channel’.

      Het is dus mogelijk om tijdens een college aan studenten te vragen om in een apart kanaal te overleggen. Als docent kan je dan van kanaal naar kanaal switchen. Het is niet heel soepel maar het werkt zeker!

    • Carlijn van den Boomen
      Carlijn van den Boomen

      Je kunt ook in een Teams kanaal meerdere video gesprekken tegelijk starten/laten starten. Je klikt dan op het video tekentje onderin het kanaal, of bijv. onderaan een vraag/opmerking, en geeft het gesprek een naam. Zo kun je bijv. alle studenten die in 1 groepje zitten in een video gesprek laten overleggen, en indien gewenst kun je als docent dan om te beurt bij de verschillende gesprekken langsgaan om mee te luisteren (zoals je anders rond zou lopen).

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.

Gerelateerd