Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Community

De minder gemotiveerde student, hoe houd ik die erbij?

Hoe voorkom je dat een minder gemotiveerde student afhaakt. Veel technieken zijn er nu op gericht de actieve studenten te betrekken, chat/menti etc. Maar ik merk dat een deel van de studenten afhaakt, niet komt opdagen in het kanaal bij maken opgaves en tijdens college op een gegeven moment uitlogt.


13 mei 2020

Reacties

  1. Stef Dingemans
    Stef Dingemans

    Tijdens de huidige online (werk)colleges probeer ik te zorgen voor (onverwachte) interactie. Door verschillende technieken te combineren, zoals mentimeter, powerpoint slides (met vragen) en een voorbereidingsopdracht pf literatuur kan ik gedurende het college studenten aanspreken en bevragen.
    Minder gemotiveerde studenten worden zo met zachte hand gedwongen om zich voor te bereiden en mee te doen met de werkcolleges in plaats van deze te doorlopen op cruisecontrol.

    Op individuele basis (zoals thesis-, en stagebegeleiding of tutoraat) probeer ik een vinger aan de pols te houden m.b.t. de motivatie door deze studenten net iets vaker te berichten om ze te herinneren aan de mogelijkheid om bijvoorbeeld een gesprek te hebben. Door in ieder geval deze optie te creëren (waar enkele gebruik van maken) kun je in gesprek met de student de motivatie terug te brengen of waar nodig te helpen/doorverwijzen.

  2. Davitze Könning
    Davitze Könning

    Het is niet een hele leuke manier. Maar door iemand te pinnen in een Teams college kan je specifieke studenten bekijken. Zo kan je je studenten het gevoel geven dat ze alsnog altijd gezien (kunnen) worden. Dit doe je door naar ‘Show participants’ te gaan, dan op de drie puntjes achter iemands naam te klikken en dan ‘Pin’ te selecteren in het menutje. Door daarna op ‘Unpin’ te klikken is iemand weer niet meer gepint.

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.

Gerelateerd