Blog
De Intraprofessionele simulatieweek online
Iedere zes weken
organiseren wij vanuit geneeskunde de intraprofessionele simulatieweek. De intraprofessionele simulatieweek is een
goed gewaardeerde onderwijsweek voor tweede jaars master studenten, die
makkelijk op afstand te organiseren en interactief is. Het leerdoel van onze simulatie;
ervaren om te handelen vanuit verschillende lijnen van de gezondheidszorg en
oefenen met interprofessionele vaardigheden. Maar sinds maart dit jaar was de
simulatieweek anders dan anders, want hij was helemaal online!
Virtuele polikliniek
Een groot onderdeel van de simulatieweek wordt in oorspronkelijke opzet al
online aangeboden: de virtuele polikliniek. Het organiseren van deze ‘poli’
vraagt om creatief gebruik van Blackboard. Ieder groepje krijgt elke 10 minuten
een casus gepresenteerd via een assignment op Blackboard. Studenten moeten
kennisvragen beantwoorden, beleid formuleren, verwijsbrieven schrijven en
telefoneren.

De uitwerkingen moeten worden geüpload in Blackboard. Studenten geven aan dat de tijdsdruk ‘net echt’ voelt. Gelukkig representeert een groepje met drie of vier studenten één arts. Dit geeft studenten de mogelijkheid te oefenen met het verdelen van de workload en het communiceren met elkaar over de voortgang. Om de ‘net echt-ervaring te vergroten krijgen studenten in sommige casussen de opdracht om een arts (een echte!) of simulatiepatiënt te bellen. De arts of simulatiepatiënt vult na afloop van het gesprek een feedbackformulier in. De feedback kunnen studenten meenemen naar een volgend gesprek en in hun reflectieverslag. In de online variant van de simulatieweek laten we studenten zelf zoeken naar de prettigste manier om op afstand samen te werken. Studenten gaven aan gebruik te maken van onder andere Google Hangouts, Google Drive, Skype en Whatsapp.
Multidisciplinair overleg
Het middaggedeelte staat in het teken van het multidisciplinair overleg (MDO).
In een groep waarin de drie lijnen van de gezondheidszorg vertegenwoordigd zijn,
buigen studenten zich over een vraagstuk waarvoor een gezamenlijk plan moet
worden opgesteld. Studenten bereiden het MDO in hun eigen groepje voor en
zitten daarna met drie groepjes om tafel onder begeleiding van een arts die
werkzaam is in een van de specialismes. In de online variant hebben studenten
het MDO gevoerd in een video call.
Bij de tweede
simulatiedag vormden de dermatologen, huisartsen en artsen
infectieziektebestrijding met elkaar een Outbreak Management Team dat een
uitbraak van scabiës (schurft) in een verpleeghuis onder controle moet zien te
krijgen.
Van tevoren vragen we studenten een voorzitter en twee notulisten aan te
wijzen. De notulisten werken het plan uit en sturen dit naar ons op. Verder
laten we studenten vrij in hoe ze dit overleg op afstand aanpakken. In een
reflectiegesprek gaven studenten aan dat van elk groepje één persoon de
woordvoerder was die camera en microfoon aan had staan en dat groepsgenoten via
chat input leverden waar nodig.
De simulatieweek op afstand:
De werkzame elementen van het onderwijs (tijdsdruk, constante communicatie, veilige leeromgeving, verantwoordelijkheden hebben en teamwork) zijn volgens ons bewaard gebleven in deze online variant. We hebben het idee dat studenten zelf rustiger de tijd hebben genomen voor het formuleren van eigen leerdoelen en voor de reflectie. Die waren uitgebreider dan we in het reguliere onderwijs gewend zijn.
Oproepje:
Lijkt het je leuk om (een keer) een bijdrage te leveren aan dit onderwijs? Geef je op als simulatiepatiënt! Ervaring als (simulatie)patiënt is geen vereiste. Je krijgt een instructie over je rol toegestuurd en wordt in een afgesproken tijdvak van 30 min. door drie artsen (studenten) gebeld. Daarna vul je voor elke student een feedbackformulier in, al met al kost het ongeveer drie kwartier. Je kunt dit gewoon vanuit huis doen. Voor meer info en/of opgeven mail je naar simulatie-ip@umcutrecht.nl
Anna Kersten en Stella Martens


14 mei 2020
U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.