Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Blog

Aan de slag met het evalueren van jouw onderwijs

Er is veel te doen om cursusevaluaties: docenten reageren via TAUU dat cursusevaluaties biased zijn en helemaal niet geschikt als instrument om docent- of onderwijskwaliteit te meten. De meeste docenten die ik tijdens mijn werk ontmoet willen hun onderwijs graag verbeteren. Bijt dit elkaar? Ik denk het niet. De docenten evalueren en verbeteren hun onderwijs wel, maar dat kan ook zonder de cursusevaluaties. Neem het heft in eigen handen en ga zélf de kwaliteit van je onderwijs meten. Drie tips.
Door Rik Vangangelt

Tip 1: Vraag een onderwijsprofessional

Iedere docent van de UU mag gratis een professioneel consult aanvragen. Daarin kun je met een onderwijskundig adviseur je college voor- of nabespreken of sparren over een onderwijsvraagstuk. Of je spreekt af om simpelweg ideeën op te doen – alles kan. Als je meer tijd wilt besteden en samen met een adviseur wilt reflecteren op je onderwijs, kun je met beeldcoaching aan de slag. Aan de hand van een leervraag zul je samen met een coach opnames van het door jou gegeven onderwijs bekijken en ontvang je concrete tips om je onderwijs te verbeteren.

Tip 2: Vraag je studenten

Je kunt proberen de kwaliteit van je onderwijs te verbeteren door feedback te vragen over specifieke activiteiten. Op deze website staan diverse feedbackformulieren, waarmee je studenten kunt vragen feedback te geven over de hoorcollege, werkcollege of een andere onderwijsvorm. De formulieren hebben open en gesloten vragen. Wil je nog vrijer input vragen, kun je studenten aan het eind van een onderwijsbijeenkomst een one minute paper laten schrijven. Ere wie ere toekomt: al deze instrumenten zijn ontwikkeld en bijeengebracht door het door het Utrecht Stimuleringsfonds Onderwijs bekostigde project ‘Onderwijs in kaart’, onder leiding van Harold Bok. 

Tip 3: Vraag je collega’s

Zowel van het geven als het krijgen van feedback kun je leren. In het al genoemde project ‘Onderwijs in kaart’ zijn ook observatieformulieren voor peerfeedback ontwikkeld. Weet je niet welke collega je om feedback kunt vragen? Of wil je eens met een collega die je nog niet kent sparren? Je kunt je nu aanmelden bij het Centre for Academic Teaching voor het eerste cohort van een peerobservatie programma voor docenten. Hierin krijg je een introductie over het observeren van collegadocenten en hoe je ontvangen feedback kunt verwerken in je onderwijs. Lees hier meer over het peerobservatie programma. Tijdens het programma word je gekoppeld aan een andere docent, je zult tijdens het programma bij elkaar een onderwijsmoment observeren.


4 december 2019

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.

Gerelateerd