Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Werkvormen

Werkvorm One Health Game

De huidige Covid 19 problematiek veroorzaakt door een corona virus wordt vaak een One Health probleem genoemd. One health dan in de definitie dat dit problemen zijn die de gezondheid van mensen , dieren en de planeet schaden en allen in een gezamenlijke aanpak door dierenartsen, humaan artsen, epidemiologen, ecologen en gedragsdeskundigen (en vast nog anderen) kunnen worden opgelost. Dit One Health thema zit al een aantal jaar in het curriculum van de opleiding Diergeneeskunde. Het belang van samenwerking met verschillende beroepsgroepen wordt geoefend in een outbreak management game: de One Health game.

De teams kunnen punten verdienen met goede acties. Het team met de meeste punten wint het spel.

Op de Educational Database wordt besproken hoe deze game is opgezet en wat er nodig is om hem uit te voeren. De kans om een actueel thema op te pakken in je onderwijs!

Heb jij ook ervaring met een game en wil je dit met ons delen? Plaats een reactie hieronder!


30 oktober 2020
Kennistags: /

Reacties

  1. Len Lipman
    Len Lipman

    Vreemd genoeg wordt de game nu in de covid periode even niet meer gespeeld. Door vermindering van contactonderwijs ligt er geen prioriteit bij dit onderwijsonderdeel. Het is essentieel voor het leerdoel dat studenten en spelleiding veel contact hebben, gezamenlijk op laptops zaken kunnen beoordelen. Dat is met afstanden van 1,5 meter tussen studenten heel lastig. Ook het veelvuldig lopen van studenten van de ene ruimte/team naar de andere ruimte/team past niet goed in de gedachte om zoveel mogelijk bewegingen van studenten te beperken. Gek dat juist een onderwijsonderdeel dat ons veel leert over beheersing van infectieziekten de dupe is geworden van een uitbraak van een infectie ziekte.

    Maar ik heb de game vaak gespeeld. Meestal geven studenten aan dat risico communicatie onder druk een lastig onderdeel is. Je zegt snel iets verkeerds wat bijvoorbeeld dan weer tegen je wordt gebruikt. Studenten geven bijna allemaal aan dat ze de game heel erg leuk hebben gevonden en dat ze nu beter begrijpen dat samenwerken van verschillende beroepsgroepen nodig is om een zoönotische infectie ziekte uitbraak te beheersen. Ook de spelleiding, meestal 2 docenten, zijn enthousiast over de game. Nadeel is dat het een redelijk onderwijs intensief onderdeel is. 2 docenten nodig, goede infrastructuur aan ruimtes en laptops etc. Ook is het erg intensief zowel voor spelleiding als studenten. De hectiek van de game, het reageren op, de hoeveelheid info die binnen komt etc, dit alles zorgt ervoor dat na afloop van de game iedereen even moet bijkomen. Echter wel met een belangrijke les in het achterhoofd: risico communicatie en risico management van infectieziekten die tegelijkertijd voorkomen bij mensen en dieren, de zoonosen, kan alleen maar goed gaan wanneer beroepsgroepen respect hebben voor elkaar mening, deze meningen in gezamenlijkheid beoordelen en dan samen acties ondernemen.

    Misschien leuk om te melden dat in de landelijke finale van het 150 jarig bestaan van de knmvd de studenten wonnen van teams met echte experts op het vakgebied. Er is dus hoop voor de volgende generatie!

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.

Gerelateerd