Logo Universiteit Utrecht

Docentencommunity TAUU

Lieve Willemijn

Ratelende studente

Lieve Willemijn,

Een veilige leeromgeving creëren heeft in mijn onderwijs prioriteit. Een sfeer scheppen waarin studenten zich voldoende op hun gemak en gewaardeerd voelen om actief bij te dragen aan de gesprekken, zonder dat zij bang zijn iets ‘doms’ te zeggen. Maar nu heb ik een studente die werkelijk van geen ophouden weet. Ze gaat overal op in en dwaalt vervolgens binnen no-time af. Vaak heb ik het idee dat ze andere studenten verwart met haar weinig steekhoudende betogen. Hoe rem ik haar af zonder dat zij terug in haar schulp kruipt? Zonder constant te zeggen ‘dat is interessant, maar…’? Ik waardeer haar enthousiasme zo.

Hartelijke groeten,

Pieter

 

Dag Pieter,

Ja, ik ken ze ook. Van die meisjes die bij colleges op de eerste rij zaten en waarbij we allen met onze ogen begonnen te draaien als zij wat zeiden…

Wanneer ratel jij zelf? Ik overschreeuw mezelf als ik enthousiast ben, na meer dan 5 gin-tonics en als ik op ben van de zenuwen en niet weet waar ik het over heb. En: ik heb het zelf lang niet altijd door (vooral niet als het door de gin-tonics komt…) Neem je studente eens apart en leg haar je observatie voor – en hou me op de hoogte. Of verwijs haar eens naar deze site ;) Ik ben benieuwd geworden naar haar reden tot ratelen.

Liefs,

Willemijn

 

U moet ingelogd zijn om te reageren, gebruik het formulier aan de linkerkant om in te loggen met uw solis gegevens.